الجمعة، يونيو 30، 2006

الاسلام والديمقراطيه

منذ ايام قليله كتبت عن حقوق المواطنه والإسلام وحيث أنى نويت أن أقوم بكتابة عدة مقالات أشرح فيها وجهة نظرى للدوله المدنيه ذو المرجعيه الإسلاميه فوجدت أن البعض يتهم الإسلام بأنه عدو للديمقراطيه وأنه يدعو للحكم الفردى .أما الديمقراطيه هى - ببساطه - حق الأفراد فى إختيار حاكمهم مع ضمان محاسبته وإقصاءه فى حالة إنحرافه و بعض الاسلاميين يعتقدوا فى منافات الديمقراطيه للأسلام نظر لان الديمقراطيه تعنى حكم الشعب لنفسه. .

كل الاسلاميين الرافضين للديمقراطيه يستشهدون بالايه الكريمه :( ان الحكم الا لله) والحقيقه أن هذه الايه استخدمت قبل ذلك من قبل الخوارج عندما طالبوا بتحكيم القرآن بين سيدنا معاويه وسيدنا على رضى الله عنه وذكروا هذه الأيه مع رفضهم التام لتحكيم اى انسان والحقيقه أن هذه الايه استخدمت فى هذه الحادثه فى غير موضوعها بل وبعيده كل البعد عن المعنى الحقيقى للأيه وسيدنا على رضى الله عنه رد عليهم :(كلمة حق يراد بها باطل ) والحقيقه أن المقصود بهذه الآيه أن الله هو المتصرف فى الكون وأن الله هوالذى يحلل ويحرم ويكلف وانزل الكتب وشرع الشرائع.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :( ستكون أئمة من بعدى يقولون فلا يرد عليهم قولهم، يتفاحمون فى النار كما تفاحم القرده) وهنا يدعوا الحديث الشريف الى محاسبة الحاكم ولا مجال هنا الى ذكر الأيه الكريمه (واطيعوا الله واطيعوا الرسول واولى الأمر منكم) لان الطاعه هنا ليست الطاعه فى المضره. و فى أول خطبه لسيدنا أبو بكر رضى الله عنه قال فيها : (أيها الناس قد وليت عليكم ولست بخيركم ، فإن أصبت فأطيعوني ، وإن عصيت فقوموني ، أطيعوني ما أطعت الله فيكم ، فإن عصيت فلاطاعة لي عليكم ..) والدعوه هنا صريحه لصد إنحراف الحاكم. أيضا فى أحد خطب سيدنا عمر بن الخطاب قال : ( أيها الناس من رأى منكم فى إعوجاجا فليقومنى .....) فرد عليه أحد الحاضرين قائلا : ( والله يا ابن الخطاب لو رأينا فيك إعوجاجا لقومناك بحد السيف ). والأدله السابقه تثبت أن الدين الإسلامى لم يصنع من الحاكم اله انما أمر المسلمين بالوقوف وإنحراف الحاكم.

والعقل البشرى أوجد طريقا للحفاظ على الديمقراطيه- والتى هى فى صميم الدين الاسلامى -حكم الأغلبيه والإستفتاءات والانتخابات والتعدديه الحزبيه و......و.....وكل هذه الآليات تضمن سير العمليه الديمقراطيه والحقيقه انه لا يوجد فيها ما يعارض الدين الإسلامى وما فائدة العقل اذا لم نستخدمه فى شؤن الحياه ولا سيما الحكم؟

البعض يرفض الديمقراطيه لأنها مستورده والحقيقه اننا لو نظرنا للمعنى الحقيقى للديمقراطيه لوجدنا اننا فقط استوردنا الاسم وعموما فحتى لو كانت كلها أفكار مستورده فلا مانع من إستخدامها مادامت لا تخالف الدين الإسلامى فى شيىء وكما قال الرسول صلى الله عليه وسلم :(لو عرضوا عليا امر رشد لقبلته ) وكان صلى الله عليه وسلم يقصد غير المسلمين انهم لو عرضوا عليه امر به منفعه للمسلمين ولا يخالف الدين فسيقبله صلى الله عليه وسلم. كما ان الأفكار عموما لا يوجد عليها اى مانع مدامت بها منفعه وغير منافيه للدين والنبى صلى الله عليه وسلم أخذ برأى سيدنا سليمان الفارسى وحفر خندق للمشركين فى غزوة الأحزاب وكان هذا من أساليب القتال الفارسى.

هناك 32 تعليقًا:

Ahmed Fathy يقول...

شوف يا أخ محمد
في نقطة يجب أن تكون واضحة و لا لبس فيها .. المفهوم الذي يتبناه بعض الاسلاميين عن الشورى يختلف تماما عن الديموقراطية و لذلك فهم عندما يقولون ان الشورى غير الديموقراطية فهم محقون تماما فمهومهم للشورى استمدوه من الأحكام السلطانية للماوردي و غيرها من كتب السياسة الشرعية و التي ألفت من مئات السنين.. هم لا يفكرون في الشورى على أنها مبدأ و للناس الحرية في اختيار وسلة التطبيق بل انهم ينظرون اليها انها شكل واحد فيجب ان يكون هناك ما يسمى بمجلس أهل الحل و العقد ( الذي يختاره الحاكم أو الخليفة) لكن أن ينتخب الناس ممثليهم فهذا نوع من السفه و الجنون لأن العوام قاصرون عقليا..طبعا هذه الفئة للأسف تريد احتكار مفهوم الشورى كما تريد هي و بالطبع المفهوم بهذه الطريقة لا علاقة له بالديموقراطية من بعيد أو قريب..
ما أريد قوله .. الشورى مبدأ أو فكرة و الديموقراطية تطبيق..
على فكرة هناك بعض غلاة العلمانية يرددون نفس الكلام أن الورى لا علاقة لها بالديموقراطية مستدلين بكتابات و أفكار أصحابنا الذين سبق ذكرهم
تحياتي

محمد الطاهر يقول...

احمد فتحى
اولا التجديد فى الاسلام يشمل احيانا بعض النواحى الشرعيه فمجلس الحل والعقد هل وجد فى السنه او القرآن؟؟ طيب هل لازما أن تطبقه؟؟؟
مسالة أن نأخذ الاسلام كما هو منذ أن نزل مسأله غير صحيحه بل العكس التجديد مطلوب فى الاسلام مع الاخذ بأنه لا اجتهاد فى نص
والرسول قال : انتم أدرى بشؤن دنياكم وامركم شورى بينكم
ولم يحدد هل الشورى بين العوام ام الطبقه الحاكمه
ارجع مره آخرى لعصر النبى (ص) وعصر سيدنا ابو بكر وسيدنا عمر
وعموما مادام لم ينزل بها نص ولم يعمل بها الرسول فلا مانع من أخذها فى الوقت الحالى

ahmed hussein يقول...

بسم الله

انا اعتقد ان االديمقراطية هي الشورى في الاسلام ورغم اختلاف هذا المفهوم من اسلامي الى اخر او حتي من رجل عادي الى اخر

والشوري في هذا الزمن هي الانتخابات فلا يمكن ان نستشير ال70 مليون يعني ناخد كل واحد على جنب

واستشهد ان سيدنا عمر عندما طعن من قبل ابو لؤلؤة لعنةالله عليه اختار 6 لكي يختار منهم المسلمبن الأصلح

وهو ما يتبناه الاسلام
وانه اذا لم تكن شوري او ديمقراطية في الاسلام لاختار الرسول(ص) خليفته بنفسه
ولكنه ترك الامر لصحابته وليس لكل العامة وهي مثل الشروط الموضوعة الان للانتخاب

محمد الطاهر يقول...

احمد حسين
اوفقك الرأى

غير معرف يقول...

السلام عليكم
ازيك يا محمد انا اخوك محمود تخيل لسه سامع النهارده عن المدونات ونفسى انى اعمل مدونه ليه بس انا ضعيف شويه ممكن تقول احسن من ضعيف ياريت تسعدنى عندى افكار كتيره عايز اطرحها او نتشارك مع بعض ونسميها كلام نسعى لتطبيقه مثلا او اى اسم نتفق عليه راسلنى على mahmoudbb2005@yahoo.com

محمد الطاهر يقول...

بكل سرور انا ضفتك عندى فى الياهوو ان شاء الله نبتدى مع بعض نعمل لك مدونه
مستنيك

Duke يقول...

صباح الخير ياشباب

اولاً انا عايز اقول ان الاسلام هو دين العقل اولاً واخراً

فمن يستغنى عن عقلة فبتاكيد سوف ينزلق فى احد التيارات الدينية الغير متطورة

بمعنى انة قد يتبع شيخ معين يطالب بقيامة الخلافة الاسلامية وتطبيق الشريعة فورياً وهذا منهج سبق ان راينا نتيجتة فى افغانستان

دة مثال طب خد عندك مثال تانى الشباب الى بيقعوا فى مصيدة الصوفية بيبقوا عبيد للشيوخ فى كل حاجة

اذاً يجب تحكيم العقل فى محاولة فهم النصوص الاسلامية

وايضاً محاولة ايجاد افضل الحلول للعصر بدون مخالفة المبادئ الاسلامية

ahmed hussein يقول...

محمود

ممكن تعمل مدونة بسهولة

ادخل على

bmadvice.blogspot.com

بحب مصر يقول...

ذلك و اكثر
كل النظريات اللى حاولت تدور على الحرية و الديمقراطية بعيد عن الاسلام اثبتت فشلها و لو بعد حين , و لسه الناس مش فاهمة انه مش هينفع غير الاسلام
لو عايزين تقدم هو الاسلام
لو عايزين حرية , موجودة فى الاسلام
لو عايزين عدل , برضه فى الاسلام

عاجبانى جملة الاخوان " الاسلام هو الحل " معبرة اوى , هم غيروها شوية و خلوها " بالاسلام نقدر نحلها " بس هى هى فى الاخر

المهم فهم الاسلام صح , للاسف الناس مش فاهمه الدين و مش بستثنى نفسى منهم , لانى فعلا مادخلتش جوه الاسلام قوى و مقصر زى ناس كتير و مكتفى بالصلاة و الصوم و الحاجات دى , بس عارف و متأكد ان الاسلام فى حلولكل المشاكل

والاهم بقى الناس اللى بتدعى انها فاهمة الاسلام و بتشوه فيه و بتخرف تقفل بقها

محمد الطاهر يقول...

duke
موافقك جدا فى اللى بتقوله


بحب مصر
موفقك بس مش أوى
وهرد عليك زى بلال فضل رد ومقال :
الاسلام هو الحل و الإخوان هم المشكله
والله مش متأكد ان بلال فضل

قبطى يقول...

ردا على الاخ اللى بيحب مصر
عايز حرية اشرب بيبسى
محتاج انتعاش عندك بيبسى
عيش حياتك واختبر قوة بيبسى الجبارة
كلامك على فكرة ينفع فى الدعاية الانتخابية بتاعة الاخوان الهتيفة هايحبوه قوى


مجهود جيد يا محمد استمر فى التدريب على تشغيل عقلك يمكن.......

ahmed hussein يقول...

الأخ قبطي

سواء كنت مقتنع بالكلام ام لا

فلا يصح هذه اللغة ولو انتا عايز حرية وعايز انتعاش بجد سيب كل واحد يعبر عن رأيه

محمد الجرايحى يقول...

الأخ الكريم : محمد الطاهر
أحييك على طرحك القيم والهام
أخى : الشورى فى رأيى مفهوم أوسع من الديمقراطية، لقد سمعنا عن الديمقراطية وجذبتنا ببريق ألفاظها لكن عند التطبيق لايوجد شئ
الشورى مبدأ إسلامى ولقد طبقه النبى صلى الله عليه وسلم فى مواقف كثيرة منها على سبيل المثال عند موقعة بدر
عندما طلب من الصحابة الرأى والمشورة هل نبقى فى المدينة انتظاراً للهجوم المحتوم أم نخرج لملاقاة العدو وكان رأى الشباب هو الخروج وكانوا أغلبية ونزل على رأيهم رغم أنه وهو النبى والقائد كان مع الرأى القائل بالانتظار ولكنها المشورة

والمواقف كثيرة ولكن لاأريد الإطالة
الشورى هى الحل الإسلامى لأنها نبعت من بيئتنا ومن وحى الهى وليس من كلام بشر يتحكم فيه الهوى
وأقول لأخى : القبطى
مع كل التقدير والاحترام لايوجد دين يحترم الأديان الأخرى ويمنحها حق العبادة بدون إكراه مثل الإسلام
أخوك
محمد

محمد الطاهر يقول...

الأخ قبطى
عبر عن رأيك من غير ما تعيب فى أحد انت بتكره الاخوان اوكى دى حريتك بس بلاش اسلوب السخريه
على فكره صدقنى انا بكون سعيد جدا لما أشوفك بترد لانك بتخلى فيه روح للمدونه

احمد حسين
دا اللى انا كنت عايز أقوله

محمد الجريحى
بص متعملش زى الأخوان وتقول الشورى ولا الديمقراطيه -الديمقراطيه ولا الشورى
الموضوع كله انا الشورى مبدأ انك تاخد رأيى الناس فى قرار ما والديمقراطيه برده نفس الطريقه
وبعدين كل الحكايه انك بتذود على الشورى آلايات لتنفذها يعنى هى هى الديمقراطيه
صدقونى يا جماعه الألفاظ دى مش المفروض اننا نختلف عليها

شكرا جدا لردودكم

ahmed hussein يقول...

محمد الجرايحي

تقصد غزوة احد وليس بدر

قبطى يقول...

يا محمد السخرية اسلوب فى الكتابة
انا لا اقصد التحقير ولا استعلى على احد وارجو منك ومن الاخ اللى بيحب مصر مايزعلش منى
انا لا اكره الاخوان لكن لا يعجبنى منطقهم فى التفكير
قصدى من الرد الاخير ان ما كتبه الاخ اللى بيحب مصر كان كلام دعائى"عايز حرية الاسلام عايز عدل تلاقيه فى الاسلام وهكذا
دعائى =بروباجاندا

قبطى يقول...

يا محمد
من مواصفات الكتابة الجميلة ان يكون لك رأى واضح وماتمسكش العصاية من النص

قبطى يقول...

رد الى الاخ محمد الجرايحى
لقد استخدمت جملة نمطية شهيرة
" لا يوجد.................مثل....... "
وهذا اسلوب فى المبالغة لأقناع القارىء
انت عايز تقنعنى بالمبالغة وللا بالعقل؟

محمد الطاهر يقول...

قبطى
انت عارفانى بحب اتناقش معاك
بس صدقنى لو حد استخدم نفس الاسلام بتاعك وقال ان الاقباط كذا وكذا حتى لو ماكنش يقصد
فانت هتقول دا ضطهاد والمفروض نحترم الدين
بص اسخر منى انا او من الاخوان او من اى حد برحتك بس بلاش المقدسات
لو كنت تقصد بسخريتك الإخوان يبقى مش من حقى انى اعلق اساسا

قبطى يقول...

رد الى الاخ اللى بيحب مصر
سيادتك قلت "كل النظريات اللى بتضور على الحرية والديمقراطية بعيد عن الاسلام ثبت فشلها ولو بعد حين"
بيب
جملة نمطية
"كل النظريات ..........ثبت فشلها "
يا راجل
طب قللى مثلا كيف فشلت الديموقراطية فى نيوزيلاندا. وللا بلاش نيوزيلاندا اهى بلد غنية واكيد بتغطى على خيبتها بالفلوس.ايه رايك فى الهند اللى معظم اهلها هندوس ويوجد بها تيارات هندوسية متطرفةزكيف فشلت الديموقراطية الهندية البعيدة عن الاسلام.
أه ......... يمكن فشلت بعد حين
واخد بالك ان " فشلت " فعل ماضى و" بعد حين " فى المستقبل

قبطى يقول...

رد الى محمد الطاهر
انا معلقتش على العبادات فى الاسلام او القيم الاسلامية. كل دين له خصوصيته
انا مثلا لو سخرت من تعدد الازواج ابقى غلطان
لكن عندما يكون الموضوع هو علاقة الدولة بالمواطنين وتيجى انت تقول هنطبق عليك القيم والمبادىء الاسلامية , هنا بقى اقوللك وقف. الخصوصية راحت والكلام بقى للمشاع واقولك ايه رأيى فى الاسلام
فاهم قصدى؟
انا لا اكره الاسلام على الاطلاق
لكن بحكم هويتى وتربيتى القبطية لا استطيع ان استوعب كيف لا يزال المسلمين يطالبون بتطبيق مبادىء طبقها اسلافهم واندثروا وطبقها الافغان فاصبحوا اضحوكة العالم كله وطبقها السودانيين وطبعا انت عارف حالهم دلوقت وهناك امثلة اخرى كثيرة
لما بقول الكلام ده لاصحابى يردوا ويقولوا ما كانوش بيطبقوا الاسلام الصحيح
انا احترت الصراحة فى الجملة دى. لغاية دلوقت اى بعد 1400 سنة المسلمين مش عارفين الاسلام الصحيح؟
للحديث بقية..... انا رايح اتغدا

محمد الطاهر يقول...

يا قبطى اعمل فيا معروف ورد على اجابتى
اللى انا كتابته دا مش هو اللى انت عايزه جاوب على سؤالى
حقوق المواطنه والديمقارطيه المقالين مش دا اللى انت عايزه؟؟؟؟؟؟؟
على فكره انت زى الأخوان بالظبط
عايزين يطبقوا الشورى ومش عايزين ديمقراطيه مع انهم زى بعض بس مش عارف فيه ايه بالظبط

يا عزيزى انا مش مهم الأسماء

محمد الطاهر يقول...

يا جماعه أرجوكوا اعرفوا انا ليه بكتب دا
انا عايز اقول ان النظريات الحديثه مابتعاديش الاسلام ارحمونى وافهموا اللى أقصدوا وماحدش يخروج عن الموضوع أرجوكم

قبطى يقول...

الى محمد الطاهر
انا رديت على سؤالك قبل كده
بالنسبة لبناء الكنائس فالاجابة هى لأ
الاقباط عايزين مساواة مع المسلمين فى شروط بناء اماكن العبادة

انت بتقول ان النظريات الحديثة لا تختلف مع الاسلام
وانا بقولك ان هناك 100 اسلام
هناك الطرح الوهابى والطرح الايرانى مثلا
انهى اسلام تقصده
انا ضيف على مدونتك.قوللى انت غير مرغوب فيك ومش هعمل اى تعليقات

قبطى يقول...

احنا محتاجين حكومة تخاف من الناس مش حكومة تتقى ربنا

محمد الجرايحى يقول...

الأخ الفاضل : محمد الطاهر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلاً المشكلة ليست مسميات الأهم هو أن ننظر للإنسان على أنه كائن حر خلقه الله تعالى حراً وميزه بالعقل وأعطاه حرية الاختيار ، حتى جاء البشر انفسهم وكبلوا انفسهم بقيود وأغلال من صنعهم هم.
ديمقراطية أو شورى المهم أن تعود للإنسانية حريتهاالتى أردها الله لهم
ولاتضارب بين الإسلام والفكار الحديثة حتى لو كانت من الغرب لأن الحكمة ضالة المؤمن اخذ بها أين وجدها وطالما أنها لاتتعارض مع الشريعة

محمد الجرايحى يقول...

الأخ الكريم : ahmed hussein
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أشكر لك التصويب بالفعل أنا كنت أقصد غزوة أحد، فالقصة التى أوردتها فى تعليقى عن غزوة أحد وليست بدر

بارك الله فيك وأعزك
أخوك
محمد

محمد الجرايحى يقول...

الأخ الفاضل : قبطى
سلام الله عليك ورحمته وبركاته
الأخ الكريم :الموضوع قد يطول ولكن أقول لك أن الله تعالى قال لنا فى كتابه الحكيم : لاينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين .
والأمر هنا عام يشمل كل من يعيش معنا فى سلام سواء مسيحى يهودى مشرك طالما لايحمل لنا ضغينة ولاعداء، لابد أن يجد منا العدل فى المعاملة والإحسان فى القول والفعل هذا هو الإسلام
وتقبل تقديرى واحترامى

محمد الطاهر يقول...

قبطى
أعتقد إن انا قالت لك قبل كده انى احب انى اتناقش معاك

معنى كده ان انك بتتفق معايا فى كل اللى انا قلته الا موضوع بناء الكنائس إنت عايز قانون موحد انما باقى النقاط إنت متفق معايا فيها كويس جدا ان احنا وصلنا للنقطه دى يبقى دا مش مكان لمناقشة موضوع الكنائس
احب اوضح للناس الاختلاف اللى بينى وبينك

قبطى يريد قانون موحد لبناء دور العباده
وأنا أريد أن يكون هناك عدد من الكنائس التى تكفى لعدد الأقباط المتذايدون

إذن أعتقد أنه لا يوجد بينى بينك خلاف من الناحيه الواقعيه لان أكيد الاقباط مش هينوا كنائس ليسوا محتاجين لها
كذلك المسلمين لن يبنوا مسجد غير محتاجين له هذا شيىء طبيعى لن يبنى اى من الطرفين مسجد او كنيسه ليسوا فى حاجه له

ما فيش حاجه إسمها اسلام ايرانى ومش عارف ايه والكلام دا
فيه حاجه أسمها اسلام وبس إنما بيختلف رؤية كل طائفه ليه انما هو فى النهايه إسلام واحد وبلاش برده ندخل فى الموضوع دا لاننا ببساطه بنتكلم عن الديمقراطيه فى الاسلام وفى الاخر اثبت ان الديمقراطيه مابتتعارضش مع الاسلام يعنى قلت ان الديمقراطيه اللى ناس كلها عايزنها المسلمين برده عايزنها

قلت لك انى عمرك ماكنت ضيف تقيل انما كل الموضوع انك بتخرج عن الموضوع الاساسى وتروح لحاجه ملهاش علاقه بالموضوع يعنى اقولك انت مش هتدفع جزيه تقولى ازاى ادفعها ومش عارف ايه يا ريت بس مايكونش هجومك من أجل الهجوم
تصدق ليا واحد صحبى حبيبى قبطى برده اتكلمت معاه فى المواضيع دى كلها لاقيته بيفكر زى بالظبط هو مقدر ان الاغلبيه مسلمه وعلى فكره هو واحد من أنشط الشباب المصرى فى الحركه السياسيه وعضو مؤسس فى أحد اهم الاحزاب
مع ذلك متفق معايا فى كل كلمه قلتها


انت عايز حكومه تخاف من الشعب مش تتقى ربنا؟
غريبه اوى الحكايه دى
عموما دى وجهة نظرك بس خد بالك من حاجه ان لو الحكومه بتخاف من الشعب وبس يبقى الله أعلم من اللى هيحصل من ورا الشعب ياما ناس محترمين وبعدين يطلعوا ولاد كلب حراميه إنما لو بيخافوا ربنا بغض النظر عن دنهم فأكيد هيراعوا الحرام والحلال
منطق غريب
ويا ريت تقولى ايه علاقة كل اللى انت كتابته دا بالديمقراطيه والاسلام لانى فعلا مش عارف ايه العلاقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


محمد الجريحى
فعلا احنا تصدق انا لما أقول الدوله المدنيه ماتفرقش بين مسلم ومسيحى يصقفولى
ولما اقول المفروض نطبق اللى النبى قالنا عليه : لهم مالنا وعليهم ما علينا يقولوا لى ازاى عايز تطبق الاسلام على المسيحيين طب أعمل ايه بقى انا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


طبعا انا ما اقصدش الاقباط بالكلام دا لان انا فعلا اول مره اتكلم مع واحد قبطى والاقيه مش موافقنى هى المره دى أقصد يعنى اخونا قبطى

بحب مصر يقول...

انا مش متعود ابص فى ردود تدوينة كنت رديت فيها قبل كده , بس مش عارف ايه اللى جابنى هنا علشان اشوف الحوار الطويل و اللى جه فيه سيرتى اكتر من مرة
الاستاذ القبطى اللى عايز حقوق مواطنة وكده غلط فيا و اتريق , مش مهم , بس المهم التريقة على الاسلام , لما يقلل من عظمة الاسلام و يقول: " لا استطيع ان استوعب كيف لا يزال المسلمين يطالبون بتطبيق مبادىء طبقها اسلافهم واندثروا وطبقها الافغان فاصبحوا اضحوكة العالم كله" يبقى عيب وبعيد تمام البعد عن معنى المواطنة
ملحوظة لمحمد الطاهر : انا لما قلت الاسلام هو الحل كان قصدى الفكرة فقط , و انا بعيد تمام البعد عن الاخوان , وبرضه مش معنى ده انى بكرههم


مافيش اى خطأ فى جملة : اثبتت فشلها و لو بعد حين " واضح ان المقصود : و لو بعد حين من ظهورها "

الهندوس رغم هبل عقيدتهم , انت عارف بيعملوا ايه فى المسلمين فى الهند , بيدبحوهم , سلملى على ديمقراطية الهند

ياريت يا محمد تمسح المشاركات اللى بتتريأ على الاسلام , الحرية ليها سقف

غير معرف يقول...

best regards, nice info » » »

غير معرف يقول...

Best regards from NY! http://www.betting-nfl-teasers.info/Dog-racing-yellow.html commercial imitrex Celebrex dosage iv of lights slot machine The best car alarms Craps q baccarat Jeep detroit Get new soscial security card Allegra technologies