السبت، أغسطس ١٢، ٢٠٠٦

فليكن العصيان المدنى سلاحنا


العصيان المدنى يعتمد فى الأساس على مبدأ للمقاومه السلميه حيث يمتنع المجتمع أو جزء منه عن اداء عمل معين يؤثر بالسلب على الدوله كأن يمتنع الأطباء عن العمل إلى أن يستجاب لهم فى رفع مرتباتهم أو إضراب عام لوسائل المواصلات إعتراضا على إرتفاع سعر الوقود . والعصيان المدنى الشامل يعتمد فى تنفيذه على الفوضى المنظمه حيث يكون إضراب عن العمل أو إعتصامات عامه فى أغلب أجهزة الدوله الحيويه تؤدى إلى إرتباك عام فى النظام يسهل بعد ذلك فى تنفيذ رغابات الجمهور.
والعصيان المدنى فى حد ذاته يعتمد أساسا على الجمهور - وليس النخبه فقط - حيث إستغلال نقاط الظلم الواقعه على فئه معينه وعلاقتها بفئات آخرى مما يسهم فى إنتشار العصيان لأكثر من قطاع و يكون الإضراب فى أكثر من مكان وبشكل مكثف قادر على إرباك نظام دوله كامل.
وفى حالة بدأ أحد القطاعات بعصيان مدنى قوى أو متوسط القوه وكان قادر على الصمود ولو لفتره ، سيتكرر هذا العصيان فى أماكن آخرى بصوره سريعه ، تتوقف قوتها على حالة صمود العصيان الأول.
والعصيان المدنى لا يأتى بدون تمهيدات لكن يجب أن يسبقه كسر كامل لحاجز الخوف ولا أقصد مجرد الهتاف ضد الحاكم او النظام أيضا يجب أن يسبق طرح فكره العصيان المدنى نشر ثقافة التغيير بدون العنف و ثقافة العمل الجماعى وعموما الأوضاع الإقتصاديه المترضيه هى أول ما تشعل شرارة العصيان المدنى.
الإعتصامات المفتوحه والمظاهرات القويه المتتاليه والإضراب عن العمل فى كل أو أغلب القطاعات هى الحل الوحيد أمامنا الآن ، تتوقف الحركه المروريه كامله رفضا لإرتفاع سعر البنزين ، يعلن الأطباء عن إضراب عام عن العمل إلا لحالات الطوارىء رفضا لضعف المرتبات ، المدرسين يعلنون إضراب عن العمل لرفع قيمة اجورهم ، والموظفون يضربون للمطالبه بمستوى إإقتصادى يسمح لهم بالعيش حياه كريمه ، العاطلين يعلنوا عن إعتصام عام لحل مشكلات البطاله ، إضراب للقضاه لتنفيذ مطالبهم الدستوريه، والصحفيين مطالبه بحريتهم ، والأحزاب لرفع اليد الأمنيه عنهم ، فى هذه المرحله نكون وصلنا لحالة فوضى منظمه وعصيان كمدنى قادر على إرباك نظام كامل .
فى مصر كل القطاعات تعيش حالة فساد منذ عشرات السنين الزراعه مسرطنه والإستثمار طارد والصناعه متخلفه والتعليم عقيم وغبى و الصحه فاسده والداخليه تركت الامن وإتجهت للمعارضين والقطاع الحربى ترك الحدود ونزل الشارع والإتصالات تضاعفت أثمانها ، كل الظروف مهيئه الآن ، وصلنا للمرحله التى نريدها مرحلة الإختناق العام الكل يشعر بالحاله التى وصلنا لها ولم يبقى أمامانا إلا الموت جوعا او ثورة الجياع.
فليكن العصيان المدنى سلاحنا

هناك ٨ تعليقات:

غير معرف يقول...

asalam 3alaykom,
صح جدا جدا جدا..
فعلا دى احسن حاجه تتعمل..لكن مش الاطباء و لا المخابز..خللى الاطفال تعيش و تاكل..
كل حاجه تانيه..عارف؟؟لو سواقيين الاتوبيس و المترو و كده بس..حتى دى حتهز الدنيا..
النهار ده كتبت عن مصر ..ان ليه مع كل الحب ده بتسيبى ولادك يرموا نفسهم فى البحر عشان يهربوا منك؟؟

عماد رفعت يقول...

عصيان مدني ده كلام في الخيال ومستحيل تحقيقه في بلد جهله زينا

kalam 7or يقول...

الاخ عماد ( وله نهاية ) اذا قال كل شخص قال مثلك لن نتقد ابدا ما حيينا وانا اقسم بالله انى بعد قراتى للموضوع كنت ساكتب تقريبا ما كتبه ذا كوللر .... ( ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم ) صدق الله العظيم

اروي الطويل يقول...

يا نهار ابيض عصيان مدنى مرة واحده ايه يا بنى حيلك حيلك
رايح على فين دا احنا سبعين مليون مش عارفين نعمل مظاهرة مليونية
فووق مش دلوقت الحاجات دى لسه بدرى

غير معرف يقول...

يابني هوه فعلا العصيان المدني حل اكيد بس إحنا بنأذن في مالطه علشان الرجاله ماتت وطول اخونا البعدا ماهم موجودين مش هنشوف خير طبعا إخوتنا البعدا دول هما النلاس الي ف وسط حركه التغيير والي شوهوهوها بتدوينهم الواطي

Mongey يقول...

فكرة حلوة بتفكرني بالمقاومة السلبية بتاعت غاندي ..والمشكلة مش جهل من راي المشكلة فيتنفيذها التكاسل بتاع العامة لان ايام الاحتلال وتحديدا ايام ثورة 1919 و ده كان رد علي قسوة الانجليزانما دلوقتي مفيش انجليز فيه مصريين

alsaged يقول...

السلام عليكم ورحمة الله حياك الله اخى الحبيب اهنيك على هذا الموضوع
ارجو منك مراسلتى للاءهمية على
saged_to_allah@yahoo.com

غير معرف يقول...

best regards, nice info inexpensive minivan barcode memory scanner popup blocker red fist